vállalati akvizíciókról, cégértékesítésről és cégértékelésről szóló szakmai blog hírekkel szinesítve

M&A - akvizíciók és vállalatértékelés

vevő keresése cégeladás esetén

milyen csatornákon keresztül, hogyan kereshet vevőt aki eladná a cégét

2017. december 27. - György Gábor

A közép és kisvállalatok esetében sokszor jut el a tulajdonos arra a pontra, amikor kiszállna a cégéből, amely történhet családon belül is generációváltás, öröklés keretében vagy a tulajdonrész értékesítésével. A kiszállásnak („exit”) sok oka lehet a „kiégéstől” és örökösödési problémáktól kezdve, a növekedési és finanszírozási kérdéseken át a speciális, egyedi motivációig (ezekről az okokról itt írtunk bővebben).

Tekintve, hogy egy cég érétkesítése nem egy hétköznapi dolog, ezért a jelen bejegyzésben azt vizsgáljuk meg röviden, hogy ha már az eladási szándék megfogalmazódott, akkor milyen csatornákon keresztül, hogy lehet és érdemes a potenciális vevőkkel felvenni a kapcsolatot?

A jelen írásunkban nem foglalkozunk ugyan vele, de ki kell hangsúlyozni, hogy a potenciális vevők megtalálása mellett a cég eladása számos egyéb kihívást is jelent, mint például a cég értékének és az eladási árnak meghatározása, az üzletrészre (vagy cég eszközeire) vonatkozó adásvételi szerződés megkötése stb.

1. értékesítés üzlettárs, partner számára

Az egyik legegyszerűbb és legkézenfekvőbb eset, amely nem igényel különösebb erőfeszítést és hosszas keresést, amikor van olyan tulajdonostárs vagy egyéb közeli, bizalmi üzleti partner, esetleg családtag, aki potenciális vevőként szóba jöhet.

Természetesen ez akkor jelenthet megoldást, ha több tulajdonos van a cégben és a tulajdonosok nem közösen szeretnének kiszállni a cégből. Ellenkező esetben "külső" vevőjelölt kereséses válik szükségessé, amely egy sokkal érzékenyebb és több időt igénylő folyamat.

 

2. értékesítés a piacon, „saját networkben”

Az eladó maga is kereshet potenciális vevőket, ilyenkor általában kézenfekvő megoldás a piaci szereplőkkel felvenni a kapcsolatot, pl. versenytársak vagy vevők/beszállítók.

Ez a megoldás jellemzően olyankor jöhet szóba, ha a tulajdonos kiterjedt iparági kapcsolatokkal rendelkezik, ismeri a szereplőket és azok motivációt.

Fontos, hogy ebben az esetben a versenytárshoz, piaci szereplőhöz ne kerüljön olyan információ, amellyel esetleg később visszaélhet vagy ezek felhasználásának korlátozására vonatkozóan legyenek megfelelő biztosítékok egy titoktartási megállapodás formájában.

 

3. értékesítés közvetítő - tanácsadó/cégértékesítési specialista - bevonásával

Az M&A tanácsadók sokszor nemcsak a tranzakció szakmai oldalát támogatják (ld. átvilágítás, értékelés), hanem az értékesítési folyamatot is. Ebbe beletartozik a potenciális befektetők, vevők keresése, számukra olyan befektetői anyagok (pl. teaser, infomemo) összeállítása, amely felkelti figyelmet és segít.

A tanácsadó bevonásának több előnye is lehet: egyrészt bővülhet a potenciálisan megszólítható vevői kör és/vagy jobban biztosítható a diszkréció, mintha az eladó közvetlenül keresné a vevőket.

Értelemszerűen a határon átnyúló tranzakciók esetén a nagyobb tanácsadóknak a földrajzi lefedettségből adódóan az elérésük és a networkjük is nagyobb. Ugyanakkor közepes vagy kisebb tranzakciók esetén nem feltételül szükséges a nagy (és általában drágább) nemzetközi tanácsadó cégeket bevonni: kisebb és rugalmasabb „boutique” tanácsadók is  hatékonyan tudnak segíteni a cég eladásában, megfelelő vevők keresésében.

 

4. vevő keresése online platformokon keresztül

Ezek a platformok nem képezik részét a hagyományos („konzervatív”) M&A tanácsadói és befektetési banki eszköztárnak. Ugyanakkor egyre nagyobb szerepet kapnak a digitalizáció térnyerésével és akárcsak a pénzügyek más területén, a cégértékesítésben is nő a súlya az online platformoknak: ezt erősíti meg az itt olvasható felmérés is.

Ezért indítottuk el a blogunk szakmai partnere is a saját online M&A platformját, amely egy alternatív csatornát biztosít az EXIT-et tervező – vagy éppen vásárolni szándékozó – tulajdonosok számára.

Az ilyen rendszerek segítségével lehet az első lépéseket megtenni, természetesen az ügylet jellege miatt diszkrét módon (vagyis legtöbbször a céltársaság megnevezés nélkül), néhány főbb adat megadásával.

Szintén az ilyen típusú ügyletek jellege, egyedisége és az értékesítési folyamat komplexitása miatt ezek az online felületek a folyamat elindítását segítik, de annak végigvitele már offline módon történi a komoly érdeklődőkkel.

A bejegyzés trackback címe:

https://akvizicio.blog.hu/api/trackback/id/tr813527189

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása